A koronavírus járványt megelőzően a munkáltatók igen ritkán biztosítottak lehetőséget munkavállalóiknak, hogy feladataikat irodán kívül történő munkavégzés keretében úgynevezett home office-ban lássák el, jellemzően a támogató vállalati kultúra és az otthoni munkavégzéshez szükséges eszközök megfelelő mértékben rendelkezésre állásának hiánya miatt. A munkáltatók jelentős részénél a home office-ban történő munkavégzéssel szemben egy olyan attitűd alakult ki, mely alapján tévesen vagy jutalmazási formának, vagy pedig alsóbb rendű munkavégzésnek tekintették. Egy a KSH által 2018-ban lefolytatott kutatás alapján a munkavállalók csupán 3,7%-a, azaz megközelítőleg 144 ezer fő esetében volt adott az otthoni munkavégzés lehetősége.
A koronavírus járvány jelentkezése azonban ezen a területen is jelentős változásokat hozott, ugyanis a járvány kezelésével összefüggésben meghozott rendkívüli intézkedések alapján fellépő munkaszervezési problémák orvosolására sok esetben a home office nyújtott megoldást a munkáltatók számára, mely alapján jelentős mértékben megnőtt alkalmazásának gyakorisága.
A home office fokozatos térnyerése mellett folyamatosan azt tapasztaljuk, hogy a munkavállalók, sőt sok esetben maguk a munkáltatók sincsenek tisztában magával az otthoni munkavégzés szabályaival, illetve gyakran tévesen összekeverik, összemossák azt a távmunkavégzéssel.
Úgy véljük, hogy ideje tisztába tenni az ide vonatkozó ismereteket ezért segítségként összefoglaljuk mindazt amit a home office-ról tudni érdemes, röviden kitérve a távmunkavégzéssel való elhatárolására.
A home office
A munkavállaló munkahelyén kívül történő munkavégzés, mely lehet a munkavállaló otthonában, de attól eltérő más helyen is. Fontos hangsúlyozni, hogy a home office nem egyenlő a távmunkával. A home office-nak nincs bevett jogszabályi fogalma és az erre vonatkoztatható előírásokat a Munka Törvénykönyvének a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatást rendező szabályai között találhatunk. A törvény vonatkozó rendelkezései szerint munkáltató jogosult a munkavállalót átmenetileg a munkaszerződéstől eltérő munkakörben, munkahelyen – például otthon - vagy más munkáltatónál foglalkoztatni. Tehát a home office szempontjából a hangsúly az átmenetiségen van van, vagyis ha a járvány miatt a munkavállaló átmenetileg nem az irodájában, hanem az otthonában látja el munkaviszonnyal összefüggő feladatait. Azonban az otthoni munkavégzés semmiképpen nem válhat rendszeressé, ugyanis ebben az esetben – ha valamennyi törvényi feltétel együttesen teljesül - már távmunkavégzésről beszélhetünk.
Alkalmazásának lehetősége
Otthoni munkavégzést a törvény alapján a munkáltató egyoldalúan jogosult elrendelni, melyről munkavállalót tájékoztatnia kell. Természetesen ez történhet a munkavállaló kezdeményezésére is, azonban az erre vonatkozó döntést minden esetben a munkáltató saját hatáskörben hozza meg. Mindazonáltal kiemelten fontos, hogy a home office-ra történő átállást megelőzően a munkáltató – a munkakörök jellegének figyelembe vételével – pontosan meg kell, hogy határozza azon munkaköröket, ahol az otthoni munkavégzés bevezetésére lehetőség mutatkozik.
Tartama
A jogszabályi előírások szerint a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás esetében, így a home office alkalmazására naptári évenként összesen legfeljebb negyvennégy beosztás szerinti munkanap, vagy háromszázötvenkét óra tartamban van lehetőség. Ha a munkaviszony év közben kezdődött, határozott időre szól, az általánostól eltérő teljes napi vagy részmunkaidőre jött létre akkor ezt a tartamot mindenképpen arányosítani szükséges.
Szabályozás
Mivel a jelenleg hatályos munkaügyi szabályok a fenti előírásokon túlmenően nem tartalmaznak rendelkezéseket a home office-ban történő munkavégzést illetően, így munkáltatónak célszerű saját belső szabályzatában rögzítenie a vonatkozó részletszabályokat, különösen milyen munkakörök esetében van alkalmazására lehetőség, hol történhet a munkavégzés, mi az irányadó munkarend, milyen eszközöket biztosít munkáltató a munkavégzéshez, milyen módon történik a munkavállaló ellenőrzése, stb.
Munkarend
Elöljáróban fontos eloszlatni azt a tévhitet, mely szerint a home office-ban történő munkavégzés kötetlen munkarendben történik, azaz jogosultak vagyunk saját időbeosztásunk szerint elvégezni munkaköri feladatainkat. Alapvetően a munkáltató belső eljárásrendben kell, hogy meghatározza a home office-ra irányadó munkarendet, mely akár eltérő is lehet a korábban alkalmazottól, azzal, hogy amennyiben ilyen eljárásrend nem készült, úgy a korábban alkalmazott általános szabályok szerint alakul a munkavállaló munkarendje.
Munkaközi szünet
Természetesen a home office-ban történő munkavégzés esetén is jogosult a munkavállaló munkaközi szünetre, azzal, hogy eltérő munkáltatói szabályok hiánya esetén a korábban alkalmazott szabályok szerint történik a munkaközi szünetek igénybe vétele.
Túlóra
Munkáltatónak home office esetén is lehetősége van túlórát elrendelni az általános munkajogi szabályok szerint, ugyanazon díjazás ellenében.
Szabadság
Munkavállalót a home office-ban történő munkavégzés után is megilleti szabadság és amennyiben a munkavállaló szabadságot kíván kivenni - a rendelkezése alatt álló hét nap terhére -, úgy azt az jogszabályi előírások alapján 15 nappal előtte köteles bejelenteni munkáltatójának. Munkáltató a szabadság kiadását nem tagadhatja meg arra hivatkozva, hogy a munkavállaló a home office-ban történő munkavégzés miatt szabadság igénybe vételére nem jogosult, ugyanis a szabadságra való jogosultságot és annak kiadását ezen tény nem érinti.
Munkavégzés ellenőrzése
Munkáltató jogosult a munkavállaló otthoni munkavégzését ellenőrizni a munkavállaló személyiségi jogainak tiszteletben tartása mellett, azzal nem okozhat aránytalan sérelmet a munkavállalónak. Így például munkáltató a munkaidő lejártát követően ellenőrzés céljából nem jelenhet meg munkavállaló lakhelyén, vagy nem alkalmazhat olyan szoftveres ellenőrzési módot, mely a munkavállalót folyamatos megfigyelés alatt tartja, ugyanis a munkavállaló csak a munkaviszonnyal összefüggő magatartása körében ellenőrizhető. Mindenképpen szükségesnek és célszerűnek mutatkozik e körben, hogy a munkáltató az ellenőrzés eljárásrendjét külön belső szabályzatban rögzítse a vonatkozó jogszabályi előírásokkal összhangban. Munkáltató az ellenőrzések menetével kapcsolatos eljárásrendről köteles előzetesen tájékoztatni a munkavállalót, illetve az ellenőrzéssel érintett személyes adatok körére vonatkozó GDPR előírásaival összhangban elkészített tájékoztatót is a munkavállaló rendelkezésére kell bocsátania. Azt azonban fontos hangsúlyozni, hogy az ellenőrzés során a munkáltató nem jogosult betekinteni a munkavállalónak a munkavégzéshez használt számítástechnikai eszközön tárolt, de nem a munkaviszonnyal összefüggő adataiba.
Munkavégzéshez használt eszközök
Munkáltatónak kell felmérnie és biztosítania azokat az eszközöket - illetve meghibásodásuk esetén azok cseréjét - melyek szükségesek ahhoz, hogy a munkavállaló otthonról is maradéktalanul el tudja látni feladatait, azzal, hogy az ezzel összefüggő költségek a munkáltatót terhelik. Természetesen nincs akadálya annak, hogy a felek írásban megállapodás útján eltérően rendelkezzenek e kérdéskörben. Munkavállaló köteles a munkavégzéshez használt eszközöket rendeltetésszerűen használni, azzal, hogy amennyiben azokban szándékos vagy gondatlan magatartásával kárt okoz, úgy köteles azt a munkáltatónak megtéríteni. Főszabályként a munkavállaló a munkavégzéshez biztosított eszközt kizárólag munkavégzés céljából használhatja, kivéve, ha a munkáltató a magáncélú használathoz hozzájárult. Függetlenül az eszköz használati módjától mindenképpen indokolt a munkavégzéshez biztosított eszközök használatára vonatkozó szabályokat egy belső eljárásrendben, vagy megállapodásban rögzíteni.
Költségek
A vonatkozó jogszabályi előírások szerint a munkáltató köteles a munkavállalónak azt a költségét megtéríteni, amely a munkaviszony teljesítésével indokoltan merült fel. Home office-ban történő munkavégzés esetén nem minősül indokolt költségnek a munkába járással összefüggő költségek, felmerült parkolási díjak, azonban a munkavégzésre eső áram, telefon, valamint internet szolgáltatás díja indokolt költségnek tekinthető, így a munkáltató köteles azt megtéríteni. A költségek megtérítésére vonatkozó részletszabályokat a munkáltatónak célszerű belső szabályzatban rögzíteni.
Végezetül röviden szeretnénk kitérni a home office és a távmunka elhatárolási kérdéseire, ugyanis rendszeresen azt tapasztaljuk, hogy helytelenül szinonimaként értelmezik őket, annak ellenére, hogy két eltérő dologról van szó. A home office és a távmunka közötti különbségeket jelen táblázat igen részletesen mutatja be, az alábbiak szerint.
|
Home office |
Távmunka |
Fogalma |
A hatályos szabályozás nem alakította ki fogalmát. A munkavállaló munkahelyén kívül történő átmeneti, eseti munkavégzés. A munkavégzés nem minden esetben történik számítástechnikai eszközök alkalmazása mellett. |
A törvényi fogalommeghatározás szerint távmunka a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen rendszeresen folytatott olyan tevékenység, amelyet számítástechnikai eszközzel végeznek és eredményét elektronikusan továbbítják. |
Alkalmazása |
A munkáltató egyoldalúan jogosult elrendelni, melyről a munkavállalót tájékoztatni kell. |
Kizárólag munkaszerződésben lehet megállapodni a munkavállaló távmunkavégzés keretében történő foglalkoztatásáról, egyoldalúan a munkáltató által nem rendelhető el. Amennyiben a munkavállalót a korábbiaktól eltérően távmunkavégzéssel kívánja alkalmazni a munkáltató az kizárólag a már meglévő munkaszerződés módosítása mellett lehetséges. |
Szabályozás |
A Munka Törvénykönyve nem szabályozza az otthoni munkavégzést, így a munkáltatónak célszerű saját belső szabályzatában rögzítenie a vonatkozó részletszabályokat. |
A Munka Törvénykönyve XIV. fejezet 87. pontja határozza meg a távmunkavégzés részletszabályait. |
Tartama |
Naptári évenként összesen legfeljebb negyvennégy beosztás szerinti munkanap, vagy háromszázötvenkét óra tartamú lehet. |
Nincs időtartamra vonatkozó megkötés. |
Munkavégzés helye |
Nem meghatározott, az lehet a munkavállaló otthona, de attól eltérő más hely is. |
A munkavégzés helye pontosan meghatározott, ez lehet akár a munkavállaló otthona, vagy attól eltérő más hely. A távmunkavégzés csak a munkáltató által munkavédelmi szempontból előzetesen megfelelőnek minősített munkahelyen folytatható. |
Munkarend |
A munkarend nem minősül kötetlennek!!! Munkavállalóra irányadó munkarendet a munkáltató belső eljárásrendjében szabályozza, amennyiben ilyen nincs a korábban alkalmazott szerződéses munkarend irányadó. |
Eltérő megállapodás hiányában a munkavállaló munkarendje kötetlen, azaz a munkaidő beosztásának joga munkavállalót illeti. |
Munkaközi szünet |
Munkaközi szünetre jogosult a munkavállaló a munkáltató belső szabályzatában rögzített rend szerint, amennyiben nincs ilyen a korábbi szabályok alkalmazásával. |
|
Túlóra |
Munkavállaló részére túlóra elrendelhető a Munka Törvénykönyve ide vonatkozó szabályainak figyelembe vételével. |
|
Szabadság |
A munkavállalót szabadság illeti meg, annak kiadása a Munka Törvénykönyve ide vonatkozó szabályai szerint történik. |
A munkavállalót szabadság megilleti, annak kiadása a Munka Törvénykönyve ide vonatkozó szabályai szerint történik. |
Munkavégzés ellenőrzése |
1./ Munkáltató jogosult a munkavállaló otthoni munkavégzését ellenőrizni munkavállaló személyiségi jogainak tiszteletben tartása mellett. 2./ Szükséges és célszerű, hogy a munkáltató az ellenőrzés eljárásrendjét külön belső szabályzatban rögzítse. 3./ Munkáltató az ellenőrzések menetével kapcsolatos eljárásrendről köteles előzetesen tájékoztatni a munkavállalót, illetve az ellenőrzéssel érintett személyes adatok körére vonatkozó GDPR előírásaival összhangban elkészített tájékoztatót is munkavállaló rendelkezésére kell bocsátania. 4./ Munkáltató nem jogosult az ellenőrzés során betekinteni a munkavállalónak a munkavégzéshez használt számítástechnikai eszközön tárolt, de nem a munkaviszonnyal összefüggő adataiba. |
1./ A munkáltató utasítási joga - eltérő megállapodás hiányában - kizárólag a munkavállaló által ellátandó feladatok meghatározására terjed ki. 2./ Az ellenőrzés szabályait a Munka Törvénykönyve rögzíti, az alábbiak szerint. -A munkaviszony kezdetétől számított 15 napon belül munkáltatónak írásban tájékoztatnia kell a munkavállalót a munkáltató általi ellenőrzés és a számítástechnikai vagy elektronikus eszköz használata korlátozásának szabályairól. -Eltérő megállapodás hiányában a munkáltató állapítja meg az ellenőrzés módját és a munkavégzés helyeként szolgáló ingatlan területén történő ellenőrzés esetén annak bejelentése és megkezdése közötti legrövidebb tartamot. Az ellenőrzés nem jelenthet a munkavállaló, valamint a munkavégzés helyeként szolgáló ingatlant használó más személy számára aránytalan terhet. 3./ Munkáltató nem jogosult az ellenőrzés során betekinteni a munkavállalónak a munkavégzéshez használt számítástechnikai eszközön tárolt, de nem a munkaviszonnyal összefüggő adataiba. |
Munkaviszony megszüntetése |
Munkavállaló munkaviszonya a Munka Törvénykönyvében rögzített előírások szerint megszüntethető. |
Munkavállaló munkaviszonya a Munka Törvénykönyvében rögzített előírások szerint megszüntethető. |
Eszközök |
Munkáltató biztosítja a munkavégzéshez szükséges eszközöket, költségeit viseli. Ettől eltérően a felek írásos megállapodásban rendelkezhetnek. |
Eltérő megállapodás hiányában munkáltató biztosítja a munkavégzéshez szükséges eszközöket, viseli annak költségeit. |
Költségek |
Munkavállaló a munkavégzéssel összefüggésben keletkezett indokolt költségei megtérítésére jogosult. |
Munkavállaló a munkavégzéssel összefüggésben keletkezett indokolt költségei megtérítésére jogosult. |