Aktualitások Vissza

image for article
Amit a home office-ról tudni érdemes 2020-11-05

A koronavírus járványt megelőzően a munkáltatók igen ritkán biztosítottak lehetőséget munkavállalóiknak, hogy feladataikat irodán kívül történő munkavégzés keretében úgynevezett home office-ban lássák el, jellemzően a támogató vállalati kultúra és az otthoni munkavégzéshez szükséges eszközök megfelelő mértékben rendelkezésre állásának hiánya miatt. A munkáltatók jelentős részénél a home office-ban történő munkavégzéssel szemben egy olyan attitűd alakult ki, mely alapján tévesen vagy jutalmazási formának, vagy pedig alsóbb rendű munkavégzésnek tekintették. Egy a KSH által 2018-ban lefolytatott kutatás alapján a munkavállalók csupán 3,7%-a, azaz megközelítőleg 144 ezer fő esetében volt adott az otthoni munkavégzés lehetősége.

A koronavírus járvány jelentkezése azonban ezen a területen is jelentős változásokat hozott, ugyanis a járvány kezelésével összefüggésben meghozott rendkívüli intézkedések alapján fellépő munkaszervezési problémák orvosolására sok esetben a home office nyújtott megoldást a munkáltatók számára, mely alapján jelentős mértékben megnőtt alkalmazásának gyakorisága.

A home office fokozatos térnyerése mellett folyamatosan azt tapasztaljuk, hogy a munkavállalók, sőt sok esetben maguk a munkáltatók sincsenek tisztában magával az otthoni munkavégzés szabályaival, illetve gyakran tévesen összekeverik, összemossák azt a távmunkavégzéssel.

Úgy véljük, hogy ideje tisztába tenni az ide vonatkozó ismereteket ezért segítségként összefoglaljuk mindazt amit a home office-ról tudni érdemes, röviden kitérve a távmunkavégzéssel való elhatárolására.

A home office

A munkavállaló munkahelyén kívül történő munkavégzés, mely lehet a munkavállaló otthonában, de attól eltérő más helyen is. Fontos hangsúlyozni, hogy a home office nem egyenlő a távmunkával. A home office-nak nincs bevett jogszabályi fogalma és az erre vonatkoztatható előírásokat a Munka Törvénykönyvének a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatást rendező szabályai között találhatunk. A törvény vonatkozó rendelkezései szerint munkáltató jogosult a munkavállalót átmenetileg a munkaszerződéstől eltérő munkakörben, munkahelyen – például otthon - vagy más munkáltatónál foglalkoztatni. Tehát a home office szempontjából a hangsúly az átmenetiségen van van, vagyis ha a járvány miatt a munkavállaló átmenetileg nem az irodájában, hanem az otthonában látja el munkaviszonnyal összefüggő feladatait. Azonban az otthoni munkavégzés semmiképpen nem válhat rendszeressé, ugyanis ebben az esetben – ha valamennyi törvényi feltétel együttesen teljesül - már távmunkavégzésről beszélhetünk.

Alkalmazásának lehetősége

Otthoni munkavégzést a törvény alapján a munkáltató egyoldalúan jogosult elrendelni, melyről munkavállalót tájékoztatnia kell. Természetesen ez történhet a munkavállaló kezdeményezésére is, azonban az erre vonatkozó döntést minden esetben a munkáltató saját hatáskörben hozza meg. Mindazonáltal kiemelten fontos, hogy a home office-ra történő átállást megelőzően a munkáltató – a munkakörök jellegének figyelembe vételével – pontosan meg kell, hogy határozza azon munkaköröket, ahol az otthoni munkavégzés bevezetésére lehetőség mutatkozik.

Tartama

A jogszabályi előírások szerint a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás esetében, így a home office alkalmazására naptári évenként összesen legfeljebb negyvennégy beosztás szerinti munkanap, vagy háromszázötvenkét óra tartamban van lehetőség. Ha a munkaviszony év közben kezdődött, határozott időre szól, az általánostól eltérő teljes napi vagy részmunkaidőre jött létre akkor ezt a tartamot mindenképpen arányosítani szükséges.

Szabályozás

Mivel a jelenleg hatályos munkaügyi szabályok a fenti előírásokon túlmenően nem tartalmaznak rendelkezéseket a home office-ban történő munkavégzést illetően, így munkáltatónak célszerű saját belső szabályzatában rögzítenie a vonatkozó részletszabályokat, különösen milyen munkakörök esetében van alkalmazására lehetőség, hol történhet a munkavégzés, mi az irányadó munkarend, milyen eszközöket biztosít munkáltató a munkavégzéshez, milyen módon történik a munkavállaló ellenőrzése, stb.

Munkarend

Elöljáróban fontos eloszlatni azt a tévhitet, mely szerint a home office-ban történő munkavégzés kötetlen munkarendben történik, azaz jogosultak vagyunk saját időbeosztásunk szerint elvégezni munkaköri feladatainkat. Alapvetően a munkáltató belső eljárásrendben kell, hogy meghatározza a home office-ra irányadó munkarendet, mely akár eltérő is lehet a korábban alkalmazottól, azzal, hogy amennyiben ilyen eljárásrend nem készült, úgy a korábban alkalmazott általános szabályok szerint alakul a munkavállaló munkarendje.

Munkaközi szünet

Természetesen a home office-ban történő munkavégzés esetén is jogosult a munkavállaló munkaközi szünetre, azzal, hogy eltérő munkáltatói szabályok hiánya esetén a korábban alkalmazott szabályok szerint történik a munkaközi szünetek igénybe vétele.

Túlóra

Munkáltatónak home office esetén is lehetősége van túlórát elrendelni az általános munkajogi szabályok szerint, ugyanazon díjazás ellenében.

Szabadság

Munkavállalót a home office-ban történő munkavégzés után is megilleti szabadság és amennyiben a munkavállaló szabadságot kíván kivenni - a rendelkezése alatt álló hét nap terhére -, úgy azt az jogszabályi előírások alapján 15 nappal előtte köteles bejelenteni munkáltatójának. Munkáltató a szabadság kiadását nem tagadhatja meg arra hivatkozva, hogy a munkavállaló a home office-ban történő munkavégzés miatt szabadság igénybe vételére nem jogosult, ugyanis a szabadságra való jogosultságot és annak kiadását ezen tény nem érinti.

Munkavégzés ellenőrzése

Munkáltató jogosult a munkavállaló otthoni munkavégzését ellenőrizni a munkavállaló személyiségi jogainak tiszteletben tartása mellett, azzal nem okozhat aránytalan sérelmet a munkavállalónak. Így például munkáltató a munkaidő lejártát követően ellenőrzés céljából nem jelenhet meg munkavállaló lakhelyén, vagy nem alkalmazhat olyan szoftveres ellenőrzési módot, mely a munkavállalót folyamatos megfigyelés alatt tartja, ugyanis a munkavállaló csak a munkaviszonnyal összefüggő magatartása körében ellenőrizhető. Mindenképpen szükségesnek és célszerűnek mutatkozik e körben, hogy a munkáltató az ellenőrzés eljárásrendjét külön belső szabályzatban rögzítse a vonatkozó jogszabályi előírásokkal összhangban. Munkáltató az ellenőrzések menetével kapcsolatos eljárásrendről köteles előzetesen tájékoztatni a munkavállalót, illetve az ellenőrzéssel érintett személyes adatok körére vonatkozó GDPR előírásaival összhangban elkészített tájékoztatót is a munkavállaló rendelkezésére kell bocsátania. Azt azonban fontos hangsúlyozni, hogy az ellenőrzés során a munkáltató nem jogosult betekinteni a munkavállalónak a munkavégzéshez használt számítástechnikai eszközön tárolt, de nem a munkaviszonnyal összefüggő adataiba.

Munkavégzéshez használt eszközök

Munkáltatónak kell felmérnie és biztosítania azokat az eszközöket - illetve meghibásodásuk esetén azok cseréjét - melyek szükségesek ahhoz, hogy a munkavállaló otthonról is maradéktalanul el tudja látni feladatait, azzal, hogy az ezzel összefüggő költségek a munkáltatót terhelik. Természetesen nincs akadálya annak, hogy a felek írásban megállapodás útján eltérően rendelkezzenek e kérdéskörben. Munkavállaló köteles a munkavégzéshez használt eszközöket rendeltetésszerűen használni, azzal, hogy amennyiben azokban szándékos vagy gondatlan magatartásával kárt okoz, úgy köteles azt a munkáltatónak megtéríteni. Főszabályként a munkavállaló a munkavégzéshez biztosított eszközt kizárólag munkavégzés céljából használhatja, kivéve, ha a munkáltató a magáncélú használathoz hozzájárult. Függetlenül az eszköz használati módjától mindenképpen indokolt a munkavégzéshez biztosított eszközök használatára vonatkozó szabályokat egy belső eljárásrendben, vagy megállapodásban rögzíteni.

Költségek

A vonatkozó jogszabályi előírások szerint a munkáltató köteles a munkavállalónak azt a költségét megtéríteni, amely a munkaviszony teljesítésével indokoltan merült fel. Home office-ban történő munkavégzés esetén nem minősül indokolt költségnek a munkába járással összefüggő költségek, felmerült parkolási díjak, azonban a munkavégzésre eső áram, telefon, valamint internet szolgáltatás díja indokolt költségnek tekinthető, így a munkáltató köteles azt megtéríteni. A költségek megtérítésére vonatkozó részletszabályokat a munkáltatónak célszerű belső szabályzatban rögzíteni.

Végezetül röviden szeretnénk kitérni a home office és a távmunka elhatárolási kérdéseire, ugyanis rendszeresen azt tapasztaljuk, hogy helytelenül szinonimaként értelmezik őket, annak ellenére, hogy két eltérő dologról van szó. A home office és a távmunka közötti különbségeket jelen táblázat igen részletesen mutatja be, az alábbiak szerint.

 

                                   Home office

                                                   Távmunka

Fogalma

A hatályos szabályozás nem alakította ki fogalmát.

A munkavállaló munkahelyén kívül történő átmeneti, eseti munkavégzés. A munkavégzés nem minden esetben történik számítástechnikai eszközök alkalmazása mellett.

A törvényi fogalommeghatározás szerint távmunka a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen rendszeresen folytatott olyan tevékenység, amelyet számítástechnikai eszközzel végeznek és eredményét elektronikusan továbbítják.

Alkalmazása

A munkáltató egyoldalúan jogosult elrendelni, melyről a munkavállalót tájékoztatni kell.

Kizárólag munkaszerződésben lehet megállapodni a munkavállaló távmunkavégzés keretében történő foglalkoztatásáról, egyoldalúan a munkáltató által nem rendelhető el. Amennyiben a munkavállalót a korábbiaktól eltérően távmunkavégzéssel kívánja alkalmazni a munkáltató az kizárólag a már meglévő munkaszerződés módosítása mellett lehetséges.

Szabályozás

A Munka Törvénykönyve nem szabályozza az otthoni munkavégzést, így a munkáltatónak célszerű saját belső szabályzatában rögzítenie a vonatkozó részletszabályokat.

A Munka Törvénykönyve XIV. fejezet 87. pontja határozza meg a távmunkavégzés részletszabályait.

Tartama

Naptári évenként összesen legfeljebb negyvennégy beosztás szerinti munkanap, vagy háromszázötvenkét óra tartamú lehet.

Nincs időtartamra vonatkozó megkötés.

Munkavégzés helye

Nem meghatározott, az lehet a munkavállaló otthona, de attól eltérő más hely is.

A munkavégzés helye pontosan meghatározott, ez lehet akár a munkavállaló otthona, vagy attól eltérő más hely. A távmunkavégzés csak a munkáltató által munkavédelmi szempontból előzetesen megfelelőnek minősített munkahelyen folytatható.

Munkarend

A munkarend nem minősül kötetlennek!!!

Munkavállalóra irányadó munkarendet a munkáltató belső eljárásrendjében szabályozza, amennyiben ilyen nincs a korábban alkalmazott szerződéses munkarend irányadó.

Eltérő megállapodás hiányában a munkavállaló munkarendje kötetlen, azaz a munkaidő beosztásának joga munkavállalót illeti.

Munkaközi szünet

Munkaközi szünetre jogosult a munkavállaló a munkáltató belső szabályzatában rögzített rend szerint, amennyiben nincs ilyen a korábbi szabályok alkalmazásával.

 

Túlóra

Munkavállaló részére túlóra elrendelhető a Munka Törvénykönyve ide vonatkozó szabályainak figyelembe vételével.

 

Szabadság

A munkavállalót szabadság illeti meg, annak kiadása a Munka Törvénykönyve ide vonatkozó szabályai szerint történik.

A munkavállalót szabadság megilleti, annak kiadása a Munka Törvénykönyve ide vonatkozó szabályai szerint történik.

Munkavégzés ellenőrzése

1./ Munkáltató jogosult a munkavállaló otthoni munkavégzését ellenőrizni munkavállaló személyiségi jogainak tiszteletben tartása mellett.

2./ Szükséges és célszerű, hogy a munkáltató az ellenőrzés eljárásrendjét külön belső szabályzatban rögzítse.

3./ Munkáltató az ellenőrzések menetével kapcsolatos eljárásrendről köteles előzetesen tájékoztatni a munkavállalót, illetve az ellenőrzéssel érintett személyes adatok körére vonatkozó GDPR előírásaival összhangban elkészített tájékoztatót is munkavállaló rendelkezésére kell bocsátania.

4./ Munkáltató nem jogosult az ellenőrzés során betekinteni a munkavállalónak a munkavégzéshez használt számítástechnikai eszközön tárolt, de nem a munkaviszonnyal összefüggő adataiba.

1./ A munkáltató utasítási joga - eltérő megállapodás hiányában - kizárólag a munkavállaló által ellátandó feladatok meghatározására terjed ki.

2./ Az ellenőrzés szabályait a Munka Törvénykönyve rögzíti, az alábbiak szerint.

-A munkaviszony kezdetétől számított 15 napon belül munkáltatónak írásban tájékoztatnia kell a munkavállalót a munkáltató általi ellenőrzés és a számítástechnikai vagy elektronikus eszköz használata korlátozásának szabályairól.

-Eltérő megállapodás hiányában a munkáltató állapítja meg az ellenőrzés módját és a munkavégzés helyeként szolgáló ingatlan területén történő ellenőrzés esetén annak bejelentése és megkezdése közötti legrövidebb tartamot. Az ellenőrzés nem jelenthet a munkavállaló, valamint a munkavégzés helyeként szolgáló ingatlant használó más személy számára aránytalan terhet.

3./ Munkáltató nem jogosult az ellenőrzés során betekinteni a munkavállalónak a munkavégzéshez használt számítástechnikai eszközön tárolt, de nem a munkaviszonnyal összefüggő adataiba.

Munkaviszony megszüntetése

Munkavállaló munkaviszonya a Munka Törvénykönyvében rögzített előírások szerint megszüntethető.

Munkavállaló munkaviszonya a Munka Törvénykönyvében rögzített előírások szerint megszüntethető.

Eszközök

Munkáltató biztosítja a munkavégzéshez szükséges eszközöket, költségeit viseli. Ettől eltérően a felek írásos megállapodásban rendelkezhetnek.

Eltérő megállapodás hiányában munkáltató biztosítja a munkavégzéshez szükséges eszközöket, viseli annak költségeit.

Költségek

Munkavállaló a munkavégzéssel összefüggésben keletkezett indokolt költségei megtérítésére jogosult.

Munkavállaló a munkavégzéssel összefüggésben keletkezett indokolt költségei megtérítésére jogosult.